Asdal barnehage er en fullkostbarnehage!

God og riktig mat er viktig for små barn i vekst!

"Vi serverer frokost, lunsj, ettermiddagsmat og frukt/grønnsaker. Til måltidene serverer vi lettmelk eller vann. Måltidene består av havregrøt, yohurt med korn, grovt brød eller knekkebrød. Vi bruker varierte, sunne og næringsrike pålegg. Menyen varierer fra uke til uke. 2 dager i uken serverer vi et vamt måltid til lunsj. Vi lager retter med kjøtt, fisk, fugl eller vegetarretter, og har grønnsaker eller salat til måltidet.

Barna på Skogstroll avdeling er aktive deltagere i hele prosessen med planlegging, tilberedning, gjennomføringen av selve måltidet og opprydningen etterpå. Måltidet handler for oss om mer enn å bare spise: Måltidet er en arena for fellesskap og samspill, mestring, gode opplevelser og samtaler. Dette er en del av hvert enkelt barns danningsprosess, og bidrar til utvikling av barnas sosiale kompetanse." (Årsplan for Asdal barnehage s. 21)

Det at alle barna spiser den samme maten kan bidra til at flere barn smaker på mat som de kanskje ikke har spist før. Vi oppforderer alltid til å smake, og når barnet har spist f.eks. bittelitt brokkoli flere ganger gjør dette at barnet etterhvert i de aller fleste tilfeller liker brokkoli. Har barnet også vært med å lage måltidet og selv fått skjære brokkoli, er sjansene enda større for at dette blir en grønnsak barnet lærer å like.

Å ha samme mat kan også være med å utjevne forskjeller. Noen barn har foreldre som har bedre tid og ressurser til å lage de flotteste matboksene. Dette kan være sårt for enkelte barn som sitter med en vanlig brødskive i boksen.

Vi tar selvsagt hensyn i forhold til allergier og andre mathensyn, og lager mat som alle barna på avdelingen kan ha.